Våre behandlingsteknikker er av svært varierende art. Naprapaten anvender seg av de behandlingsmetodene som passer best for pasienten, avhengig av smertens årsak, karakter og lokalisering. Nedenfor ser du et utvalg av naprapatens behandlingsteknikker:

Manipulasjon

I denne behandlingsteknikken ligger du rolig og vi utfører spesifikke grep med høy hastighet og med så liten kraft som mulig. Vi benytter manipulasjon for å normalisere funksjon i ryggrad og ekstremitetsledd.

Mobilisering

I denne behandlingsteknikken er du mer aktiv i en type tøyningsøvelse hvor vi utfører behandlingsteknikken med en liten kraft og langsomme bevegelse, for å oppnå normal funksjon i leddet.

Triggerpunktsbehandling

Triggerpunktsbehandling har vist seg å være en effektiv behandlingsmetode for å redusere muskelspenninger og minske en viss type smerteutstråling. Ofte bruker vi hender og fingre for å presse på ulike triggerpunkter.

Muskeltøyning

Ved muskeltøyning bruker vi ulike teknikker hvor du veksler mellom å være aktiv og passiv. Målet er å gi bedre smidighet og hjelpe til med å skape balanse mellom ulike muskelgrupper. Teknikken kan virke både smertelindrende (rehabiliterende) og skadeforebyggende.

Trykkbølgebehandling

Radial trykkbølgebehandling (ESWT) er en fysikalsk behandling som brukes ved langvarige seneplager og smertetilstander i muskel-/skjelettsystemet. Behandlingen består av å sende en rekke høyenergi-lydbølger inn i skadet vev. Dette er med på å sette i gang tilhelingsprosessen og legge til rette for at kroppen kan legge ned friskt vev.

Dry needling

Dry needling, eller triggerpunktbehandling med nåler, er en behandlingsteknikk der terapeuten fører en tynn nål inn i triggerpunkter i pasientens muskulatur. Triggerpunkter er lokale spenninger eller knuter i muskulatur, og man antar at dette er en vesentlig bidragsyter til muskelsmerter og nedsatt funksjon i en muskel.

Dry needling er en trygg og effektiv metode for behandling av stramme muskler i hele kroppen.